Friday 29 April 2011

Tutorial: Letak Komen Facebook Di Blog

Facebook Comment Di Blog Anda


Semalam lepas balik dari exam REAL TIME punya subjek aku merajinkan diri bukak blog, then terjumpa turorial nak masukkan KOMEN FACEBOOK DALAM BLOG. Bagi aku setiap orang ada account Facebook tapi tak semua ada akaun google. Jadi rasanya lebih simple kalau letakkan komen facebook dekat setiap entry dari letakkan comment blog yang biasa tu. Simple, only facebook then boleh comment setiap entry dalam blog yang dilawati tu. Nak masukkan komen facebook dalam blog takde la susah mana, pejam celek je da siap. Kurang dari 20 kelipan mata da siap, senangkan???

Step untuk masukkan komen facebook dalam blog korang:

1) Pergi ke url ni http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/comments/

Ni interface untuk bina komen untuk blog anda


2)  Masukkan url entry anda,.. Di ingatkan URL ENTRY. Contoh: http://xpressimental.blogspot.com/2011/04/editor-tanpa-apa2-pengharapan.html

Masukkan URL ENRTY dalam bahagian merah


3) Untuk number of post boleh la set berapa korang suka, macam tu juga dengan Width dan Color Scheme.


4) Click Get Code dan copy code tersebut.

Get Code: Copy code ni


5) Paste code plugin tu ke dalam entry. Post > Edit Posts > Pilih la mana-mana entry. Klik pada EDIT HTML dan paste code tadi kat HUJUNG ENTRY.

Step: 1) click edit HTML 2) paste code kat hujung entry


6) Sekarang publish, dan setel. Di ingatkan SETIAP ENTRY kena buat step2 ni, sebab setiap entry URL BERBEZA. Maknanya kalau korang ada 10 entry nak letak komen facebook ni, 10 kali la korang kena GET CODE dengan 10 url yang berbeza.


Selamat menggayakan blog anda. :)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...