Friday 29 April 2011

Tutorial: Tag Location Anda Di Google Maps Dan Paparkan Di Blog Anda

Lokasi dimana Bilik Admin Xpressi Mental
Apa itu Google Maps?? Rasaya tidak perlu aku jelaskan. Bagaimana cara nak tag location contoh lokasi sekolah, rumah awek, rumah bakal mak mertua dll. Ianya mudah, yang paling penting kena ada account google. Kalau takde, register la, free je pon.

Pertama kali aku guna Google Maps dalam web masa aku buat projek PEMBANGUNAN APLIKASI. Dari situ aku google la "Google Maps+how to tag location and put in web". Dah banyak kot under aku punya maps location yang aku tag antaranya bilik admin Xpressi Mental dengan rumah abah aku. Lets straight to the point...

Cara-cara nak tag location pada Google Maps:-

step 1 - click Google Maps Malaysia

step 2 - cari la lokasi yang korang nak tag. Contoh: Teluk Panglima Garang, Selangor.

step 3 - Dah jumpa lokasi yang di cari?? Ok sekarang right click pada lokasi tu and click pada What's here.

Right Click?


step 4 - ada objek Pointer warna hijau akan tercocok kat lokasi tu.

Pointer hijau

step 5 - click pada Pointer hijau pastu click save to map. Kalau belum login google account sila login terlebih dahulu. Jika da login, pilih Create new map.. dalam combobox Which map do you want to save to?. Akhir sekali Save.

Step: 1) click save to map 2) create new map.. 3) Save

step 6 - Lepas click Save, click Edit pada My Maps(tengok gambar bawah). Edit Map punya detail & title. Lepas tu click pada link bawah textbox description tu (rujuk gambar).

Click edit pada side bar My Maps

Step: Edit textbox tu pastu klik pada link bawah tu


step 7 - edit bahagian title dan description. Kemudian click Ok.



step 8 - click done pada side bar My Maps. Siap!!


Sekarang location korang da save. Untuk masukkan location korang dalam blog atau web click pada Link pastu click Customize.... Ubah saiz maps yang bakal diletakkan dalam web/blog tu ikut pilihan korang. Last sekali Copy code HTML tu.



ps: untuk blogspot add gadjet HTML/Javascript & paste code HTML tu dalam gadjet ni. Ataupun buat satu page baru CONTACT ME contohnya kemudian pastekan saja code html tu dalam tu.. Ni Web contoh....Selamat tag2 rumah awek ye..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...